zondag 16 maart 2014

Hoort bij Frankrijk 995.3 ZWIJN

Een van de leuke dingen van een boek uit de bibliotheek halen is dat je kan fantaseren over de geschiedenis van dat specifieke boek. Wie heeft het boek aangeschaft voor de bibliotheek, waarom is het in de collectie terecht gekomen, waar is het boek allemaal geweest, wie hebben het gelezen en wat vonden ze ervan.

Sommige mensen vinden dit misschien een onprettig idee. Dat zijn mensen die hun kleren ook nooit bij een tweedehands winkel zullen kopen of die hoeden passen een vies idee vinden. Maar het kan ook gaan om de exclusiviteit. Je hebt een boek en dat ga je dan heerlijk lezen terwijl je in het lentezonnetje zit of s´avonds voor het slapengaan en je wilt dan geen afgelebberde boterham. Je wilt exclusiviteit. Je wilt de eerste zijn die het boek opendoet, zijn oog over de letters laat glijden en je wilt de geur van nieuw papier opsnuiven. en je wilt daar ook best wat voor betalen!
Hier tegenover staan de idealistische wereldverbeteraars. Zij zijn tegen massaconsumptie. Een boek kopen om het vervolgens één keer te lezen (want zeg nou eerlijk. hoe vaak leest u een boek voor de tweede of zelfs voor de derde keer?). Of ze willen zich niet hechten aan materiële zaken. Ze willen hun huis niet volstouwen met spullen. Ze willen ruimte, zowel in- als uitwendig.
En je kan natuurlijk gewoon naar de bieb gaan omdat je graag wilt lezen maar niet al je geld wilt of kunt uitgeven aan boeken. Omdat je er toch komt om boeken te halen voor je kinderen, om te studeren, om eens wat op te zoeken of om gewoon even rustig te lezen.

Een pareltje bij mijn zoektocht naar de geschiedenis van een boek is als er een briefje inzit, als iemand bepaalde passages heeft onderstreept of iets in de kantlijn heeft geschreven. Mijn moeder heeft mij geleerd dat het schrijven in een bibliotheekboek een doodzonde is, maar blijkbaar hebben sommige mensen daar schijt aan.
Nu ben ik me aan het oriënteren op een fietsvakantie in het Loiredal en ik haalde uit de bibliotheek dus wat boekjes over de streek. Achterin één van die boekjes zat een kaart van het gebied en ja...... daar stond in de kantlijn wat geschreven. En wel het volgende: Hoort bij: Frankrijk 995.3 zwijn
Dit is een hele mooie. Mijn dag was weer helemaal goed. De zogenaamde kers op de taart. Vooral omdat het eerste heel voordehand liggend is. Natuurlijk hoort het Loiredal bij Frankrijk. Ik heb de kaart ook nog heel goed bekeken om te kijken of er misschien een foutje in zit. Of er ergens per ongeluk een naam van een ander land staat of dat er een grenslijn ligt op de verkeerde plek. Is allemaal niet het geval. Dan het nummer. 995.3 Ik neem aan dat dat één van de vele gedetailleerde kaarten is die er van Frankrijk bestaan. je weet wel: zo'n gele of oranje met alle kleine weggetjes erop.
Maar dan het zwijn. Wat voor een scheldwoord is dat nou? Ik vindt het handschrift een typisch mannenhandschrift en ik denk hier te maken te hebben met een wat oudere man van het opvliegende soort. Een beetje bozig moet hij wel zijn. En als je dan al zwijn zegt, doe je dit niet zo heel snel tegen je vrouw. Wel tegen een oude vriend waarmee je samen aan het fietsen bent, of tegen je, bijna, volwassen zoon die op de kaart moet lezen. Of tegen de makers van dit boek.

Het blijft een raadsel. Iets wat mij nu al een aantal dagen bezig houdt. Als iemand een ander idee heeft over de betekenis van deze opmerking... Hoort bij Frankrijk 995.3 zwijn.... plaats een reactie. Dit doe je alsvolgt:
Je klikt op geen reacties, dan verschijnt een opmerking plaatsen. Je schrijft wat op en gaat naar het kopje: afzender. Je selecteert naam-URL. Ik weet ook niet wat het betekent maar je hoeft het ook niet in te vullen. Je vult je naam in en drukt op verzenden. et een Google- account is het nog makkelijker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten