zondag 9 maart 2014

Ik ben twee en ik zeg NEE


Mijn jongste zoontje zegt de laatste tijd wel heel vaak nee. Hij zegt het niet op een rustige, normale manier. Nee, hij schreeuwt heel hard en heel lang achter elkaar: Néééééééééééééééééééé !!!!!!!!!
Dit kan  soms wel een half uur doorgaan. Terwijl hij dit roept gaat hij meestal languit op de grond liggen en als je hier iets aan probeert te doen gaat hij slaan of schoppen. Verder loopt zijn gezicht zo rood aan dat je denkt dat hij gaat ontploffen. De reden van zijn boosheid kan van alles zijn maar meestal gaat het erom dat iets niet zo gaat, als hij het wil. Bijvoorbeeld: we gaan weg uit de speeltuin en hij wil nog blijven.....

 

Ik zie u al meewarig knikken en denken: Ach meisje, dat is de peuterpubertijd. Daar gaan alle kinderen doorheen. Kinderen tussen de twee en de vier komen in deze fase.  Ze zijn bezig hun eigen ik te doorgronden. Ze verleggen grenzen en willen het liefst onafhankelijk en zelfstandig zijn.
Misschien wilt u mij ook wel tips geven hoe ik er het beste mee om kan gaan. U zult dan zeggen: Het is het beste om het te negeren. Zo ziet u kind dat zijn gedrag geen effect heeft en dan stopt hij er vanzelf mee. Maarja, slaan en schoppen is natuurlijk onacceptabel. In dit geval kijkt u hem ernstig aan en zegt, met een lage stem, NEE je mag me niet slaan. Het is zaak hierbij heel rustig te blijven, niet te gaan schreeuwen, uitlachen, nadoen of ook te gaan huilen.
En NIET ZWICHTEN IN EEN WINKEL! stoïcijns doorgaan met u boodschappen. trek u niks aan van de andere bezoekers. Zij kennen het gedrag en zullen u waarderen om uw ferme aanpak.
En tot slot zult u mij geruststellen door te zeggen: Het gaat ook weer over. Heeft u ooit een volwassen iemand stampvoetend van woede op de grond zien liggen omdat het geen ijsje krijgt?...
Of... Wacht maar af, er komen nog veel ergere fases in de opvoeding en dan smeek je op je blote knieën of je maar weer even terug kon in de tijd naar die schattige peuterleeftijd. Dat je hem weer even op schoot kon nemen of dat hij wankelend en bijna omvallend naar je toe komt rennen heel hard Mamaaaa roepend omdat hij zo blij is je te zien dat hij helemaal door het dolle heen is.

Ik wil u dus bedanken voor alle goede tips die u mij misschien gegeven zou hebben. Ik moet zeggen dat ik mij er nu al een stuk beter door voel. Het kan wonderen doen: zo'n intern gesprek.


1 opmerking:

  1. Hi Jits, ik heb erg gelachen om je blog. Wt kan jij leuk schrijven! Groetjes, joke

    BeantwoordenVerwijderen