zondag 20 april 2014

witte plastic zak

Vrolijk Pasen allereerst. Vandaag en gisteren hebben wij hier en in de tuin Pasen gevierd met Sil, Andrea, Kolja en Lovis. De kinderen hebben heel veel gespeeld en paaseieren gezocht in de tuin en daarna hier thuis ook nog heel veel gespeeld en tv gekeken en wij heel veel gepraat en gegeten en gedronken en ook nog geklaverjast, plaatjes gedraaid en veel gelachen. Laat naar bed en vanochtend alweer vroeg gewekt door vrolijke kinderstemmen. Toen een paasontbijt gemaakt en naar de speeltuin gegaan en toen Ole naar bed moest voor zijn middagslaapje kon ik ook heerlijk terug naar bed. dus: So far zo good..... Er is alleen één heel klein vuiltje op mijn blazoen. Als ik uit mijn raam kijk zie ik de lucht, de huizen aan de overkant en de bovenkant van de boom die voor ons huis staat. Ik houd erg van dit uitzicht en doe als ik wakker wordt het liefst meteen de gordijnen open zodat ik vanuit mijn bed naar de lucht kan kijken en kan zien wat voor dag het is. Een lucht ziet er nog veel mooier uit als je hem ziet door de takken van een boom heen. Je krijgt dan een hele mooie combinatie van (als het een mooie zonnige dag is)de blauwe lucht, met hier en daar een wit wolkje en daarvoor de groen-bruine takken van de boom met ontkiemende lichtgroene blaadjes eraan en dit alles een beetje gelig door de warme gloed van de zon. Daar geniet ik dan van. Maar de laatste paar dagen hangt er een witte plastic zak in de boom precies voor mijn raam. Die is er met de harde wind van een paar dagen geleden ingewaaid.
Eerst dachten we: nou die waait er ook wel weer uit. Maar dat gebeurt steeds maar niet en elke keer dat ik nu naar buiten kijk zie ik die plastic zak en het verpest mijn uitzicht! Nou heb ik even op internet gezocht hoe lang het duurt voor een plastic zak vergaat. De ene site zegt 10 tot 20 jaar, en de ander zegt, en ik citeer: "zakjes zijn van polyethyleen (PE)-folie gemaakt. Het duurt een slordige duizend jaar voordat polyethyleen op natuurlijke wijze wordt afgebroken." Nou denk/ hoop ik niet dat ik over 10 of 20 jaar nog in dit huis woon, maar dit kan betekenen dat ik de rest van mijn tijd hier tegen die witte plastic zak aan moet kijken. En als het eeuwig blijft bestaan hangt die plastic zak er waarschijnlijk tot de boom wordt omgehakt over ongeveer 100 jaar om plaats te maken voor één of ander futuristisch gebouw. Met een stok de zak eruit halen lukt niet, want de boom staat ongeveer drie meter van ons huis. Het enige wat dan nog over blijft is de gemeente bellen. Maar die zien je aankomen: "Meneer... er hangt een plastic zak in de boom voor mijn huis, kunt u even een hoogwerker sturen om hem eruit te halen? Ik ben bang dat ze dat niet gaan doen en daarom ga ik ook maar niet bellen. Nu dus maar hopen op een flinke harde storm want verder kan ik echt niets bedenken en is dit gewoon waar ik me bij neer moet leggen.. Er is wel één heel klein voordeeltje bij te bedenken om dit verhaal positief te eindigen: Het werkt reuze goed als windvaan en als ik dus nu 's ochtends uit mijn raam kijk zie ik niet alleen wat voor weer het is, maar ook hoe de wind staat. JOEPIE !!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten