vrijdag 16 september 2011

Oei, ik groei!


Deze week lag bij ons op de mat de catalogus van Intertoys. 314 bladzijdes vol met speelgoed. Wij riepen enthousiast naar Louis dat het heerlijk was dat dit boekwerk binnen was en dat hij daar lekker in kon gaan knippen. Vervolgens dachten we allebei aan onze eigen jeugd en de blijdschap die je voelde als in de weken voor Sinterklaas de folders van de speelgoedwinkels binnen kwamen. Je kon er uren in bladeren, verlanglijsten maken en op elke bladzijde zeggen wat je van die bladzijde het liefste wilde hebben. Ook herinner ik me dat je er heel hebberig van werd, want eigenlijk zag alles er leuk en mooi uit, ook als het eigenlijk troep was.
Onze zoon is denk ik nog te jong voor dit plezier, want hij vond de catalogus maar matig interesant. Ik daarintegen heb hem goed bestudeerd.
Het begin van het dikke boekwerk bestaat uit het hoofdstuk baby's. Je kan voor je baby al veel kopen want dit hoofdstuk loopt tot bladzijde 78. Als ouder wil je natuurlijk altijd het beste voor je kind en je wil dat het speelgoed verantwoord en leerzaam is. Je stelt je maatstaven voor goed speelgoed al snel bij. Voor mijn zoons derde verjaardag heb ik een plastic zwaard en Cars- lego voor hem gekocht. Drie jaar geleden had ik me "omgedraaid in mijn graf" als ik dat gehoord had. Cars is echt heel vreselijk en stom en geweld als je kind drie is? nee, zeker niet.
Maar goed, bij de 80 bladzijde babyspeelgoed staat pedagogisch commentaar van dr. Frans Plooij. Frans Plooij is de schrijver van het boek Oei ik groei. dit is een erg bekend boek bij mensen die net een baby hebben. Het gaat over de mentale ontwikkeling van baby's. Deze ontwikkeling verloopt in "sprongetjes"die bij alle baby's op dezelfde tijd plaatsvinden. Na elk sprongetje kan de baby weer iets meer en heeft hij/ zij meer vermogens. Nu heeft dr Plooij samen met Intertoys het Intertoys Speel- en leermodel ontwikkeld. Dit is volgens de catalogus een makkelijke manier om het beste speelgoed te kiezen dat bij de ontwikkeling van je kind past.
Bij de pluchen beer op bladzijde 27 schrijft dr Plooij: Ieder kind is dol op deze knuffel Als het al niet is vanwege het knuffelgehalte, dan wel om als stoeimaatje en tuimelmaatje te dienen. Vrolijkt iedere kamer op en staat garant voor jaren speelplezier".
Bij een ronde doos met houten blokken (lijkt mij ook goed en verantwoord speelgoed) schrijft hij: Iedere maandag pas ik op en dan bouwen Sarah en ik enorme torens met deze blokken. Omdat de blokken je alle mogelijkheden geven, wordt je creativiteit iedere keer weer geprikkeld.
Ik snap dat dr Plooij wil dat zijn boek zoveel mogelijk verkocht wordt en dat hij door met Intertoys samen te werken een veel breder publiek bereikt, maar om je goeie naam nou zo te grabbel te gooien?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten