donderdag 17 juli 2014

De Cirkel

Woensdag 16 juli
Vandaag schrijf ik maar eens niet over wat we vandaag gedaan hebben. Dat was ook niet zo veel. 'S ochtends gezwommen in het zwembad en smiddags in de zee. Nee, ik schrijf over het boek wat ik net uit heb, namelijk de Cirkel van Dave Eggers.
Ik vond het vooral een heel interessant boek. Het gaat over een jonge vrouw,  Mea Holland die gaat werken bij het machtigste bedrijf ter wereld: De cirkel is een internetbedrijf waar de persoonlijke e-mail van de gebruikers, hun sociale media, betalingsverkeer en hun aankopen met elkaar verbonden zijn door een universeel besturingsprogramma. Iedereen heeft dus maat 1 online identiteit en dat zorgt voor heel veel openheid en transparantie. De mensen bij de cirkel vinden dit natuurlijk juist goed, maar er zijn ook tegenstanders. 
De cirkelaars willen kinderen een chip geven zodat ze altijd traceerbaar zijn en dat ook al hun prestaties worden gemeten, er is een systeem wat je hele huis scant op producten en producten aanvult als ze op zijn, er hangen overal camera,'s zodat misdrijven steeds minder voorkomen en het is de bedoeling dat alle politici transparant worden. Ze hebben de hele dag een camera om hun nek en een audio-systeem dat alles opneemt wat ze doen en zeggen en iedereen die dat wil kan dat volgen via zijn of haar computer. En mensen die daar niet aan mee willen doen hebben blijkbaar iets te verbergen en zijn dus niet te vertrouwen.
 Alles wat gebeurt moet openbaar zijn. Privacy is diefstal en Geheimen zijn leugens zijn de leuzen van de cirkel. 
Het boek gaat hierover en over Mea die steeds verder meegetrokken wordt in De Cirkel en hoe het haar en haar naaste omgeving beïnvloed.
Ik vond het wel een heel beklemmend boek en ook het idee dat zo'n toekomst mogelijk is, zelfs al bezig is te ontstaan is vreemd. Als je nu geen computer hebt of niet handig bent met het internet gaat er al heel veel buiten je om en is het moeilijk meedoen. En zonder Facebook-account tel je ook niet echt mee. 
Ik zelf doe ook mee aan de 'cirkel- transparantie' door al mijn persoonlijke belevenissen,  met foto's van mijn kinderen in een blog te zetten en dat het internet op te gooien. 
Het zet je wel aan het nadenken. Ik ben heel benieuwd wie het nog meer gelezen hebben en welke op of aanmerkingen men er op heeft. Die heb ik zelf ook maar dan verklap ik teveel van het verhaal en dat is zonde want het is wel een aanrader. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten